Historie: M/KR Lykken

Fiskebåten «Lykken» fra Øksnes ble bygget i 1939 og har en historie av de sjeldne.
Etter noen år i «utlendighet» ble «Lykken» til slutt gjenforent med sin hjemkommune og tas i dag vare på av Øksnes kystlag.

M/Kr Lykken. Foto
Lykken nyrestaurert og pyntet til Fiskernes dag. Foto: Silje Helene Nilsen

I Øksnes har folket til alle tider levd av det fiske og jordbruk kan gi. For å drive fiske i våre nærområder er det om å gjøre å ha gode båter. Ingen vet hvordan de første båtene så ut- kanskje var det båter laget av greiner som var kledd med huder fra store dyr. De eldste restene av en båt som er funnet i Øksnes er fra ca. 800 e.kr. Denne båten har nok hatt stor likhet med vikingskipene slik vi kjenner dem. Fra vikingetid og fram til i dag har treverk vært det vanligste materialet til båtbygging. Båtene har hele tida vært forandret og stadig forbedret og tilpasset det bruksområdet de skal ha. Båtene har utviklet seg fra små åpne ro og seilbåter til større lukkede båter som drives med motor. 

”Lykken” er en fiskebåt som er bygget i 1939. Den er en lukket båt – det vil si at sjøen kan vaske over båten uten at den tar inn vann. Den har et styrhus bak, et lasterom på midten og en lugar framme. I lugaren er det køyer til 4-5 personer, skap, et lite bord, benker og en ovn for å koke mat og skaffe varme. I denne lille lugaren kunne hele mannskapet oppholde seg i mange dager – ja til og med i mange uker når de var borte på fiske. ”Lykken” har en motor på 20-30 hestekrefter. Denne brukes til framdrift og ble også brukt til å drive et spill som trakk opp tau og fiskeredskaper. Da motoren ble vanlig i fiskebåtene fra først på 1900-tallet slapp fiskerne å ro og seile, og de slapp å trekke alle fiskeredskapene med handmakt. Dette var et stort framskritt og starten på den moderne fiskebåten. Senere kom det stadig nye oppfinnelser med tekniske hjelpemidler som har skapt større trygghet og gjort båtene bedre på alle måter.

”Lykken” ble brukt i mange slags fiske. Den driftet med garn, line, not og juksa. Den fisket i de nære havområdene, men var også borte på fiske i lange perioder – både på Lofoten og på Finnmarka. ”Lykken” hadde et mannskap på 4-6 personer og skaffet dermed inntekt til flere familier. Fisken ble solgt der fisket foregikk. For ”Lykken” var nok Skipnes heimehavna. Her hadde båten ei bu på land der mannskapet bodde når det var heimefiske. Denne bua brukes i dag til overnatting for turister og heter fortsatt ”Normann-bua”, oppkalt etter den første eieren av ”Lykken” som var Normann Nilsen. Normann var fra Skjerfjorden og kjøpte ”Lykken” i 1939 sammen med sin far og sine brødre. 

Lykken er en krigshelt

Lykken rennes i senk av KNM ”Narvik”. Illustrasjon av Finn. B. 1976

I årene 1940-1945 var det krig i landet vårt og det var da mange mennesker som av forskjellige grunner måtte flykte bort fra tyskerne. Dette måtte skje i hemmelighet og båttransport ble mye brukt. 

Normann Nilsen fikk tidlig spørsmål om han kunne skysse flyktninger med ”Lykken”. Normann ble med på dette og fikk mange oppdrag med transport til forskjellige steder. Like før jul i 1944 var det samlet mange flyktninger i Hovden i Bø. Disse skulle ut av Norge og en militærbåt, KNM ”Narvik”, skulle komme over fra Shetland for å hente dem. Denne båten kunne ikke komme helt til land og ”Lykken” skulle derfor møte militærbåten utenfor Hovden. I løpet av formiddagen den 18.desember 1944 kom til sammen 20 personer om bord i Lykken. De ble stuet sammen under dekk og da det ble mørkt om ettermiddagen satte ”Lykken” kurs mot ei lita øy utenfor Hovden som heter Frugga. Her lå de lenge og ventet helt til militærbåten dukket opp. Alle ble tatt om bord, også Normann Nilsen. Han fikk beskjed om at ”Lykken” måtte senkes for å slette alle spor etter flyktningene. Normann måtte se på at ”Lykken” ble påkjørt av militærbåten og begynte å synke. ”Lykken” fyltes med vann, men ville ikke synke. Den rak nordover og ble berget i land av noen fiskere nord for Tromsø. Etter jul ble den slept tilbake til Øksnes og reparert slik at den var klar til fiske da Normann kom heim til Norge da krigen var over sommeren 1945. Han fortsatte å bruke ”Lykken” som fiskebåt helt til den ble solgt til Vestre Jakobselv i Finnmark i 1952.

Kjøperen, Sverre Hansen, drev helårsfiske på Varangerfjorden helt til i 1979. Båten ble da solgt videre og ble brukt i fiske fram til midten av 80-tallet. Den gikk etter hvert ut av fiske og ble satt på land på Bugøynes i Varangerfjorden. Her ble den stående og den ble ribbet for alt av utstyr. I 1993 fikk Øksnes kystlag båten og tok den tilbake til Øksnes. Den ble reparert og tatt i bruk som et flytende kulturminne. Det er meninga at båten skal vise de som vokser opp i dag hvordan en fiskebåt så ut for 50-60 år siden. Båten er i brukbar stand og deltar i forskjellige arrangement som for eksempel ”Fiskernes dag” hver sommer. Den er også med i stevner og festivaler og brukes til kortere turer i sommerhalvåret. På et stevne i Kabelvåg kom kronprins Håkon om bord og på et veteranbåtstevne i Gratangen fikk ”Lykken” en hederspris.

Øksnes kystlag eier ”Lykken” og behandler den fint, slik at den kan være i bruk i mange år framover. Den har fast plass i småbåthavna på Myre. Dersom noen har lyst til å få omvisning ombord er det bare å ta kontakt med noen i kystlaget.